Witaj! Rejestracja

Reklama, uśmiechnięte ścierwo


Etymologia terminu reklama wywodzi się od łacińskich słów: clamo, clamare,
które oznaczają: "krzyczeć", "głośno wołać", "przywoływać", a także
"wyraźnie wskazywać" - "świadczyć". Pierwotnie pojęcia te odnosiły się do
sposobu przywoływania klienta do "kramu", czy warsztatu. Obecnie
reklama ma znacznie szersze znaczenie i swoim zasięgiem obejmuje wiele
dyscyplin życia, zarówno gospodarczego, jak i społecznopolitycznego -
pęłniąc funkcję komunikowania. W literaturze tego tematu znajduje się wiele
definicji reklamy np.:

- "Reklama to rozpowszechnianie wiadomości o usługach i towarach w celu
wpływania na kształtowanie się podaży (Advertising Age 1932)";
- "Reklama to wszelka płatna forma nieosobowego przedstawiania i popierania
towarów; usług lub idei przez okreśłonego nadawcę (American Marketing
Association 1960)";
- "Reklama ma na celu uświadomienie potencjalnym nabywcom istnienie
instytucji czy produktu (usługi), wpływając na późniejszą decyzję zakupu
(Hingston 1992, s. 107)";
- "Reklama to zakup miejsca lub czasu w mediach dla zwiększenia
zainteresowania produktem lub usługą dla wykreowania pozytywnego
nastawienia wobec przedmiotu reklamy (Olson 1995, s. 47)".

Prapoczątków działań reklamowych możemy się doszukać już w 79 roku p.n.e. w
Pompei'ach - mieście pochłoniętym przez popioły Wezuwiusza. W
przeprowadzonych wykopaliskach odnaleziono ponad kilka tysięcy napisów o
charakterze reklamowym, co świadczy o dużej znajomości starożytnych w tym
temacie. Należy również zaznaczyć, że tragiczna w skutkach erupcja zbiegła
się z momentem trwania kampani wyborczej, podczas której wykorzystano ponad
1600 afiszy reklamowych (Ulicka 1996, s. 6).
Jednak dopiero wynalazek J. Gutenberga, czyli
prasa drukarska z ruchomymi czcionkami, a później jej unowocześnienie (XVII
w.) sprawiła, że tymi środkami zaczeli
posługiwać się kupcy, partie polityczne czy też bractwa kościelne.
Jedynym problemem była nieumiejętność czytania wśród większości
potencjalnych klientów. Dlatego też w tym czasie bardziej upowszechniła się
reklama bezpośrednia oraz szerokie zastosowanie symboli.
Kolejną widoczną zmianę w technice reklamowej przyniósł wiek XX, a to za
sprawą fotografii, filmu, radia i telewizji. Pojawił się rynek mediów
masowych, który później został jednak ostatecznie zdominowany przez
telewizję. Obecnie można powiedzieć, że poziom i jakość reklamy, jej wpływ
na ludzi osiągnął swoiste maksimum. Można rz



.doc   111.doc (Rozmiar: 48 KB / Pobrań: 27)
Odpowiedz

[-]
Szybka odpowiedź

Disable AutoMedia embedding for this link.   MP3 Playlist

Weryfikacja przeciw botom
Zaznacz pole wyboru znajdujące się poniżej. Ten proces pozwala chronić forum przed botami spamującymi.

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  REKLAMA POLITYCZNA brunet 0 569 11-02-2010, 16:40
Ostatni post: brunet

Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości