Witaj! Rejestracja

Pedagogika jako nauka o wychowaniu


Pedagogika jest przede wszystkim nauką o wychowaniu dzieci i młodzieży. Sama jej nazwa jest pochodzenia greckiego i oznacza „kierowanie dziecka”. W greckim rozumieniu nie była nauką ani nie była też taką dyscypliną, która szuka rozumnego sensu rzeczywistości.
Filozofia jest nauką historycznie zmienna pod względem zakresu i treści. Jest dziedzina ogólnych rozważań na temat istoty i struktury bytu źródeł i prawomocności ludzkiego poznania zasad wartościowania.
Zjawisko wychowania w pedagogice musi być przedmiotem różnych refleksji dyscyplin naukowych, ponieważ pedagogika nie może opierać się wyłącznie na obserwacjach i analizach własnych, musi w coraz większym stopniu uwzględniać wyniki badań przeprowadzonych w dyscyplinach z nią sąsiadujących, a niekiedy nawet dość odległych. Biorąc pod uwagę filozoficzne podstawy pedagogiki z nauk filozoficznych i problematyki wychowawczej wyróżniamy:
- antropologię filozoficzną zajmującą się ogólną teorię człowieka
- estetyka analizująca sztukę w odniesieniu do człowieka i jego różnorakich przeżyć z nią związanych jego uzdolnień twórczych ekspresyjnych
- etyka, która stanowi jedną z podstaw wychowania moralnego
Jednym z najwybitniejszych filozofów był Platon. Wedle Platona dobre życie polega na generalnym zwróceniu się ku dobru, prawdzie które istnieją zewnętrzne względem nas i od nas niezależne. Każdy człowiek rodzi się z predyspozycjami do wypełniania określonej funkcji w społeczeństwie, które jako całość nastawione jest na dobro, a szczęście jednostka znajdzie w tym iż możliwości jej zostaną tak ukształtowane aby umożliwić jej wypełnianie owej funkcji. We wspólnocie tej rządzący będą rozporządzać mądrością która pozwoli im sterować resztę uwagi na dobro i prawdę. Sama rekonstrukcja Platona niesie niewiele treści filozoficznej. Występują w niej jednak wątki które dotyczą wychowania polegające na kształtowaniu charakteru człowieka.
Arystoteles natomiast poczynił kilka sugestywnych uwag na temat konieczności zaszczepiania młodym ludziom właściwych dyspozycji, zanim zachęci się ich do namysłu nad moralnością i etyką. Podkreślał role muzyki i gimnastyki. Uważał, że ważne jest dbanie o interes jednostki a zdobywanie wiedzy uważał za cel sam w sobie.
W czasach chrześcijańskich na powierzchni znalazły się wątki platońskie za sprawą tekstów św. Augustyna. Młodzi ludzie nie są jeszcze rozumni i wymagają pouczenia w podstawowych kwestiach. Dopiero na wyższych szczeblach wnikania w tajniki teologii i filozofii będzie możliwa rozumność. Święty Augustyn uznaje Boga za jedyne źródło wszelkiej prawdy na sposób platoński. Ujmuje go jako otwieranie się na zewnątrz światło Boże przy czym ponownie mogą być w tym techniki dydaktyczne



.doc   Pedagogika jako nauka o wychowaniu.doc (Rozmiar: 41.5 KB / Pobrań: 22)
Odpowiedz

[-]
Szybka odpowiedź

Disable AutoMedia embedding for this link.   MP3 Playlist

Weryfikacja przeciw botom
Zaznacz pole wyboru znajdujące się poniżej. Ten proces pozwala chronić forum przed botami spamującymi.

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  CZY PSYCHOLOGIA JEST JESZCZE NAUKĄ O DUSZY? brunet 0 775 01-09-2011, 10:31
Ostatni post: brunet
  BEZROBOCIE JAKO JEDEN Z NAJPOWAŻNIEJSZYCH PROBLEMÓW POLSKIEJ POLITYKI SPOŁECZNEJ brunet 0 834 01-09-2011, 09:05
Ostatni post: brunet
  Alkoholizm jako groźne zjawisko z kręgu patologii społecznej brunet 0 693 01-09-2011, 08:39
Ostatni post: brunet
  Pedagogika ogólna opracowanie zagadnień brunet 0 696 01-03-2011, 23:32
Ostatni post: brunet
  PEDAGOGIKA JAKO NAUKA I WYCHOWANIE brunet 0 961 11-02-2010, 16:29
Ostatni post: brunet

Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości