Witaj! Rejestracja

Demaskacja mitów narodowych w Weselu


Stanisław Wyspiański dokonuje w „Weselu” rozliczenia z mitami narodowymi. W tym celu miesza w swojej sztuce dwa plany: realistyczny z symbolicznym.
Wyspiański atakuje kilka mitów narodowych, opartych na stereotypach powstałych na tradycji narodowej.
Pierwszym z mitów jest mit solidaryzmu narodowego, wyrażonego w „Psalmach przyszłości” Z. Krasińskiego. Wśród inteligencji galicyjskiej panowała moda fascynacji wsią i chłopem. Początkowe zainteresowanie przeszło z czasem w chłopomanię.
Przykładem takiej powierzchownej fascynacji może być Pan Młody, który nie ma pojęcia o tradycjach i przesądach wiejskich (proponuje Pannie Młodej zdjęcie ocierających ja butów, co wedle chłopskich wierzeń jest fatalna wróżbą).
Poezja romantyczna stworzyła też, oprócz mitu solidaryzmu narodowego, mit literatury pobudzającej społeczeństwo do działania. Ucieleśnieniem idei kultu słowa jako najwyższej wartości jest Poeta, jednak Rycerz (Zawisza Czarny), który mu się ukazuje, bezlitośnie obnaża pustkę kryjącą się w jego pozornie gorących wierszach.
Trzecim mitem z którym rozlicza się Wyspiański jest mit chłopa-Piasta. Zgodnie z tym stereotypem chłop jest postrzegany jako ostoja mądrości i siły narodowej, symbol pracowitości, końcu nieskażone źródło odrodzenia narodu w przyszłości. Tymczasem chłopi w „Weselu” są przedstawieni jako ludzie prości nie rozumiejący głębokiej sytuacji narodu. Takim zaprzeczeniem mitu chłopa-Piasta może być Czepiec zawsze skory do awantur, potrafiący rozwiązywać problemy tylko w jeden siłowy sposób jak choćby przez bicie Żyda w pysk w czasie wyborów do parlamentu.
Ostatnim, czwartym mitem jest mit Racławickich kos. Jest to rozwinięcie poprzedniego mitu chłop-Piast zaczyna walczyć o swoją ojczyznę. Wynikał z poczucia konieczności wciągnięcia chłopów do powstań narodowowyzwoleńczych jako warunku niezbędnego do odniesienia ostatecznego zwycięstwa. Genezą mitu była bitwa pod Racławicami w 1794 r. Chłopi pełni są uprzedzeń klasowych czują awersję do panów nie mogą poza tym zrobić nic bez przywódcy. W „Weselu” ukazane jest to w sposób symboliczny, inteligencja nie jest w stanie poprowadzić chłopów do zwycięskiej walki: Gospodarz przekazuje Jasiowi róg otrzymany od Wernyhory a sam zasypia pijackim snem. Tymczasem Jasio szukając czapki z pawich piór gubi róg symbol idei powstania narodowego, koncepcji politycznej oraz powodzenia. Po raz kolejny wygrała prywata, przekładanie własnych korzyści na dobro ojczyzny.
Polska nie ma złotego rogu czyli nie ma jednolitej koncepcji politycznej na odzyskanie niepodległości. Bez połączenia wszystkich sił i bez współdziałania wszystkich klas społecznych naród polski będzie tańczył pod dyktando już przebrzmiałych mitów narodowych nie mając szans na odzyskanie niepodległości.



.doc   Demaskacja mitów narodowych w.doc (Rozmiar: 28.5 KB / Pobrań: 34)
Odpowiedz

[-]
Szybka odpowiedź

Disable AutoMedia embedding for this link.   MP3 Playlist

Weryfikacja przeciw botom
Zaznacz pole wyboru znajdujące się poniżej. Ten proces pozwala chronić forum przed botami spamującymi.

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  KILKA MITÓW PARANDOWSKIEGO brunet 0 521 09-27-2010, 11:06
Ostatni post: brunet

Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości