Witaj! Rejestracja

Charakterystyka systemu kształcenia specjalnego w Polsce


Kształcenie specjalne to planowy, systematyczny proces oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego na uczniów niepełnosprawnych. W zależności od wieku, rodzaju i stopnia niepełnosprawności kształcenie specjalne odbywa się w przedszkolach specjalnych, szkołach (klasach) specjalnych podstawowych, zawodowych i średnich w ramach nauczania indywidualnego oraz innych form organizacyjnych. Coraz częściej kształceniem specjalnym objęte są dzieci pozostające w szkołach masowych, np. dzieci z parcjalnymi zaburzeniami, dzieci przewlekle chore. Uwzględnienie trudności, jaką powoduje niepełnosprawność, wymaga stosowania specjalnych oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych, odpowiednich programów, tak więc np. dzieci głuche i upośledzone umysłowo uczą się według specjalnych programów. W innych z kolei placówkach dostosowuje się programy szkół masowych, uwzględnia się specyficzne pomoce dydaktyczne.
Celem kształcenia specjalnego jest rewalidacja i resocjalizacja wychowanków. Obowiązują ponadto cele ogólne realizowane w całym systemie oświatowo-wychowawczym.
Kształceniem specjalnym nie obejmuje się wszystkich niepełnosprawnych. Przedmiotem jego oddziaływań są tylko ci niepełnosprawni, którzy mają zaburzony proces uczenia się i wymagają kształcenia specjalnego.
Proces uczenia się może być w różny sposób zaburzony.
Zaburzenia procesu uczenia się są uzależnione od rodzaju i stopnia odchylenia od normy.
1. Uczniowie z różnych powodów mogą mieć uszkodzone receptory w sposób nie pozwalający im na odbieranie bodźców


.doc   151.doc (Rozmiar: 49.5 KB / Pobrań: 46)
Odpowiedz

[-]
Szybka odpowiedź

Disable AutoMedia embedding for this link.   MP3 Playlist

Weryfikacja przeciw botom
Zaznacz pole wyboru znajdujące się poniżej. Ten proces pozwala chronić forum przed botami spamującymi.

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Cele kształcenia brunet 0 496 01-08-2011, 16:34
Ostatni post: brunet
  Cele kształcenia w procesie resocjalizacji. brunet 0 687 01-08-2011, 16:33
Ostatni post: brunet
  ORGANIZOWANIE I REALIZOWANIE DZIAŁANIA PRAKTYCZNEGO W PROCESIE KSZTAŁCENIA brunet 1 1,226 01-07-2011, 11:27
Ostatni post: Ilona
  wychowanie - cechy i charakterystyka brunet 0 602 01-03-2011, 23:35
Ostatni post: brunet
  CHARAKTERYSTYKA BADANEGO DZIECKA brunet 0 672 11-02-2010, 16:28
Ostatni post: brunet

Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości