Witaj! Rejestracja

40 POMYSŁÓW NA ZARABIANIE


40 POMYSŁÓW NA ZARABIANIE

1. Wysyłanie reklam firm
Jedna z głównych pozycji w grupie kosztów marketingu kazdej firmy zajmujacej sie reklama
bezposrednia sa koszty porto. Kosztów tych pragnie uniknac kazdy w tak duzym stopniu w
jak to tylko jest mozliwym. Kiedy zamierzamy wysłac oferte do kilku tysiecy klientów to
płacimy opłate stała za list 50 gramów, choc koperta i złozona kartka papieru nie wazy
wiele wiecej niz 10. Moze to niewazny detal dla osób prywatnych, ze przepłacaja o 80
proc., lecz dla przedsiebiorcy wysyłajacego 10 000 listów to nie bagatela.
Wniosek jest prosty, za te same pieniadze mozna by jeszcze do tej samej koperty włozyc 3
− 4 kartki papieru. W swoim najblizszym otoczeniu masz dziesiatki firm majacych ten sam
problem i zainteresowanych znalezieniem rozwiazania. Wystarczy je wiec odwiedzic aby
znalezc chetnych do przeprowadzenia wspólnych kampanii reklamowych. Jest to łatwe do
przeprowadzenia bez wzgledu na to czy posiadasz własne materiały reklamowe, czy tez
nie.
Planujac wysyłke masowa mozna podzielic strone A4, na np. cztery czesci oferujac taki
anons za np. 10 groszy od adresu, itd.. Jak widzisz mozliwosci moze byc wiele! W
przypadku wiekszej ilosci reklam, mozna tez wyeliminowac koperty drukujac jedna strone
A4 tak aby mozna było złozyc ja na pół, umieszczajac na jednej stronie rubryke z miejscem
na etykietke z adresem i znaczek, reszte kartki wykorzystac na wypełnienie go np. reklama
własnych usług, czy produktów. W srodek włozysz pozostałe materiały reklamowe i
zepniesz zszywaczem.
2. Wydawanie własnej gazetki reklamowej
Zacznij wydawac własna gazetke reklamowa. Mieszkajac w małych miasteczkach, na
przedmiesciach wielkich miast, czy tez w okreslonej dzielnicy wielkiego miasta, mozesz z
łatwoscia wypełnic pewna luke w rynku, oferujac niezwykle wazne usługi dla biznesu z
sasiedztwa.
Wyobraz sobie włascicieli małych i wiekszych firm, jak fryzjer na rogu, własciciel restauracji,
własciciela warsztatu kaletniczego naprzeciwko, czy tez zakładu fotograficznego. Jakie 2 mozliwosci anonsowania swoich usług posiadaja oni? Zamieszczenie anonsu w lokalnym
dzienniku regionalnym mija sie w 95 proc. z celem, gdyz ich usługi skierowane sa do
mieszkanców pewnego kregu klientów mieszkajacych w pewnej geograficznej bliskosci.
Dlatego tez jestem pewny, ze odwiedzajac ich i oferujac dystrybucje gazetki anonsowej z
ich anonsami, dostarczajac ja za darmo do np. 5000 okolicznych mieszkanców dzielnicy,
przedmiescia, czy miasteczka, a trafiasz w dziesiatke potrzeb lokalnego biznesu.
Mysle, ze taka oferta z łatwoscia rozbudzi zainteresowanie kilku, a z czasem kilkudziesieciu
okolicznych przedsiebiorców. Na poczatek moze to byc zadrukowana obustronnie i złozona
kartka A4, aby z czasem powiekszac format, rozszerzajac go o płatne małe anonsy osób
prywatnych, typu kupie / sprzedam, zamieszczanymi za symboliczna złotówke itd..
Moga dojsc do tego wiadomosci regionalne w telegraficznym skrócie, ogłoszenia
organizacji, klubów, czy tez administracji regionalnych informujacych o nowych przepisach,
regulacjach itd.. Pamietaj jednak, ze wszelkie anonsowanie musi byc super tanie, a sama
gazetka musi byc bardzo esencjonalna, bo nikt w tego typu wydawnictwach nie czyta
głupich wywodów ani polemik.
Pozostaje tylko zorganizowanie dystrybucji, to znaczy znalezienie kilku młodych,
pracowitych i godnych zaufania ludzi, którzy raz w tygodniu, czy miesiacu zajma sie
rozniesieniem gazetek. Alternatywa jest umowa z poczta, która usługi takie przyjmuje co
tez czesto moze byc tansze i godniejsze zaufania.
Aby rozpoczac działalnosc potrzebna jest jedynie dobrze opracowana oferta usług z
adresem i telefonem zleceniobiorcy, która na poczatku powinienes osobiscie zostawiac
włascicielowi kazdej firmy która odwiedzisz, oferujac swoje usługi.
Aby zaczac wydawac taka gazetke jest potrzeba tak niewiele, na poczatek komputer do
składania materiałów, dobra drukarka, czy porozumienie z drukarnia i chetnie rower aby
byc mobilnym zbierajac ogłoszenia, czy ewentualnie dystrybujac gazetki samemu.
3. Usługi drukarskie (bez własnej drukarni)
Wiekszosc drukarni ma przestoje i zawsze jest zainteresowana otrzymaniem zlecen. Jesli
odwiedzisz kilka z nich proszac o pełna liste cen ich usług to je natychmiast otrzymasz. W
przypadku jednak gdy im zaoferujesz wieksze ilosci zlecen to otrzymasz znaczne znizki od
cen standardowych.
Wybierz drukarnie na bazie otrzymanych cen, oferujaca najlepsze warunki, sporzadz oferte
usług i zacznij odwiedzac dziesiatki okolicznych firm, oferujac najlepsze warunki i ceny
znacznie nizsze od standardowo oferowanych przez drukarnie. Niektóre drukarnie moga

3
nawet zaoferowac do 50 proc. znizki, jesli im zapewnisz stałe usługi, gdyz odpadaja im
całkowicie koszty reklamy i anonsowania swoich usług.
Tym sposobem mozesz zaoferowac swoim klientom, czesto do 20 proc. znizki za usługe.
Pomysł ten funkcjonuje doskonale sam w sobie, lecz moze byc tez doskonałym
uzupełnieniem własnego wydawnictwa reklamowego. Łaczac ta koncepcje z omówionymi w
punktach 1 i 2 mozna nie tylko przyjmowac zlecenia dystrybucji reklamy, lecz takze jej
opracowanie, drukowanie itd..
Pamietaj, ze tysiace firm w koło wydaje miliony na reklame i swoje materiały drukowane,
oferty formularze, wizytówki, ulotki, katalogi itd... To multi milionowy biznes, bez potrzeby
posiadania własnej drukarni.
4. Kooperacyjna sprzedaz wysyłkowa
To przykre, lecz najczesciej firmy z tej samej branzy, traktowane sa jako konkurencja, choc
najczesciej nie sa dla siebie zagrozeniem. Popatrz na to z innej strony i spróbuj ich widziec
jako sobie podobnych i jako sojuszników majacych te same problemy i koszty, a z
pewnoscia znajdziesz wiele wspólnych mozliwosci zredukowania kosztów, jak i
zwiekszenia poziomu sprzedazy.
Z łatwoscia mozesz znalezc kilka firm zajmujacych sie sprzedaza wysyłkowa, a najlepiej jak
beda to produkty z tej samej niszy, nie bedace jednak dla siebie zagrozeniem. Ułozenie
wspólnej strategii marketingu moze przyniesc wszystkim doskonały rezultat sprzedazy,
jednoczesnie kilkakrotnie redukujac koszty marketingu i wkład pracy, a wiec koszty
sprzedazy swoich produktów.
Przyjrzyjmy sie temu blizej na teoretycznym przykładzie. Znalezlismy cztery firmy, które sa
zainteresowane współpraca. Posiadaja nastepujace produkty:
a) Wydania edukacyjne i jezykowe, oraz edukacyjne programy komputerowe dla dzieci i
młodziezy.
b) Produkty dla dorosłych, takie jak gazetki i filmy erotyczne
c) Wydawnictwa na temat sztuki i muzyki klasycznej, oraz płyty kompaktowe z muzyka
klasyczna i kameralna.
d) Twoja firma, wydajaca serie raportów na temat inwestycji kapitałowych w sztuke, antyki,
akcje i obligacje, oraz drogie kamienie.
Jak widzisz jest to idealna kombinacja. Wszystkie produkty sa dla zarobkowej klasy
sredniej, a szczególnie wyzszej, a wiec idealnej grupy docelowej dla Direct Marketingu. Sa
tu idealne materiały dla praktycznych i zainteresowanych inwestycjami, zajecia dla dzieci i
młodziezy, podczas gdy daje to tez akompaniament i rozrywki dla dorosłych.
Porozumienie ustala nastepujace detale: Kazda z firm udostepnia 5000 swoich najlepszych
adresów i opracowuje swoje własne materiały reklamowe. Ty zajmujesz sie
zorganizowaniem pakowania i wysyłki za symboliczna znizke udziału w kosztach. Korzysci
dla wszystkich sa nieprawdopodobne, za cene nieznacznie wyzsza niz koszty wysłania

4
5000 własnych listów (gdyz wspólna wysyłka była ciezsza niz list standardowy). Kazdy z
udziałowców dostarczył swoja reklame do 20 000 klientów docelowych.
Nalezy dodac, ze formy współpracy moga dotyczyc wielu innych rzeczy i aby to
organizowac to niekoniecznie musisz posiadac własna firme bioraca aktywnie udział w
takiej kooperacji.
Zwróc uwage, ze najwieksze firmy swiata łacza sie czesto w kartele, czy holdingi aby móc
zdominowac rynek.
5. Usługi mailingowe
Forma ta jest odpowiednikiem wysyłki grupowej, lecz na znacznie wieksza skale. Wysyłka
grupowa kojarzy sie z reklama regionalna, pozwalajaca do pewnej ograniczonej liczby
potencjalnych klientów, w danym regionie geograficznym. Big Mail, jest uzywany do taniej
dystrybucji reklamy na znacznie wieksza skale, czesto nawet ogólnokrajowa. Najczesciej
jest to grubasna koperta z reklama zbiorowa od kilkudziesieciu przedsiebiorstw.
Sa rózne zdania na temat efektywnosci tej metody. Jedno jest pewne, ze jest to
nieprawdopodobnie tania metoda dotarcia do setek tysiecy potencjalnych klientów. I
pocieszac sie mozna, ze jesli nawet nie daje az tak rewelacyjnego rezultatu, to jest to tak
tanie, ze ryzyko poniesienia strat jest znikome.
Zorganizowanie takiej kampanii, opracowanie materiałów reklamowych i wydrukowanie ich
oraz zorganizowanie wysyłki dla kilkudziesieciu firm, to nie lada gratka. Dobrze
zorganizowana akcja tego typu moze przyniesc wcale niezła fortunke organizatorowi.
Uwaga praktyczna! Biorac samemu udział w takiej wysyłce, najlepszym rozwiazaniem jest
dołaczenie swojego ogłoszenia, lecz jedynie w formie zaproszenia do wysłania zwrotnej
koperty ze znaczkiem w celu otrzymania darmowego raportu o jakims obiecujacym i
krzykliwym tytule.
Tym to sposobem zwiekszysz swoja szanse na bycie zauwazonym i zwrócenie na siebie
uwagi w tłumie. Jednoczesnie majac szanse na wysłanie na koszt klienta, razem z
obiecanym raportem, wszystkich swoich prezentacji, i to tym razem do grupy ludzi, którzy
sa wyraznie zainteresowani tematyka.
6. Składanie tekstów
Usługi te nie sa tanie, dlatego tez oferujac je za darmo w przypadku złozenia przez klienta
zlecenia na dystrybucje pewnej liczby ulotek reklamowych, czy anonsów jest niezłym
pomysłem. Posiadajac komputer z dobrym programem edytorsko−graficznym, umozliwia
składanie wysokiej jakosci tekstu i grafiki, z niezwykła szybkoscia. Jest to proste i niezbyt
pracochłonne, jednakze jak wiesz, fryzjer na rogu, czy barman z ''Podkowy'' nie ma
komputera i zdani sa na usługi.

5
Nie było by to złym poczatkiem, rozrzucic ulotki, czy zamiescic kilka małych ogłoszen
informujac o oferowanych usługach, cos w stylu: '' Darmowe i profesjonalne opracowania i
składanie tekstów materiałów reklamowych, w przypadku zlecenia dystrybucji reklamy do
minimum 1000 adresatów. Okazja, Nie zwlekaj.. ! dzwon do...., czy cos w tym rodzaju.
7. Kupony
Patrzac w skrzynke pocztowa zauwazyłes z pewnoscia, ze kupony zaczynaja byc coraz
bardziej popularne. Dlaczego mnoza sie jak króliki? Bo sa doskonałym sposobem na
przyciagniecie klienta.
Jesli prowadzisz sklep, czy oferujesz usługe obnizajac cene o 20 proc. na jakis okreslony
produkt, to nikt tego zbytnio nie doceni. Jesli natomiast w sklepie zostawisz cene w
spokoju, a w miejsce tego zamiescisz w swoich anonsach kupon oferuja kazdemu kto go
wypełni i odda w kasie 20 proc. rabatu. To beda wdzieczni, znoszac kupony garsciami,
traktujac to jako okazje. Biorac jednak pod uwage to, ze kupon ma pewne wymiary to
zamieszczenie go razem z anonsem w gazecie, czesto podwaja koszty ogłoszen.
Podobnym kosztem bedzie wysyłka poczta.
Proponuje po prostu wydanie biuletynu specjalnego z kuponami. Pierwszym krokiem
powinno byc znalezienie przynajmniej kilkunastu zainteresowanych taka akcja. Moze to byc
miejscowe kino, teatr, fryzjer, sklepy spozywcze, czy tez myjnie samochodów i warsztaty
rzemieslnicze. Po prostu wszyscy sprzedajacy usługi i produkty.
W chwili znalezienia 15 czy 20 zainteresowanych, mozna zaoferowac im darmowe
opracowanie materiałów reklamowych i kuponów, z dostarczeniem do wszystkich adresów
w promieniu np. 3 kilometrów, za cene x, lub liczac od tysiaca adresatów. Generalnie rzecz
biorac, tego typu dystrybucja kuponów daje od 200 do 500 proc. zysku.
Biorac pod uwage fakt, iz taki biuletyn z kuponami mozna wydawac np. co tydzien, to daje
to wcale niezłe mozliwosci zarobku, prawda?
8. Karty znizkowe
Innym genialnym rozwinieciem tematu kuponów sa karty rabatowe lub znizkowe. Oferujace
stała lub procentowa obnizke cen na dany towar, czy usługe, np. przez najblizsze 6
miesiecy. Jest to znacznie tansza alternatywa niz kupony, czy ulotki i jednoczesnie bardziej
funkcjonalna. Karta znizkowa nie powinna byc wiele wieksza niz karta kredytowa czy
wizytówka, gdyz musi sie zmiescic w portfelu, a wiec max. 6 x 9 cm.
Na pierwszej stronie musi miec nazwe, jakies proste imie wpadajace w ucho, które sie
kojarzy z jej funkcja, jak np. "Rabaty", "Okazje" itd.. Dobrze by było aby jej nazwa była
wkomponowana w jakies ozdobne logo. Musi tez byc elegancka i wydrukowana na
papierze podobnym do tego jaki sie uzywa do drukowania wizytówek. Na dole pierwszej

6
strony zamieszczasz swoja sygnature firmowa i ewentualnie jeszcze 5 kuponów.
Natomiast na odwrocie zamieszczasz 2 czy nawet 3 kolumny firm z adresem i rodzajem
znizki dla okaziciela karty. O ile podzielisz karte na trzy kolumny, dajac kazdej firmie 1 x 3
cm to jest tam miejsce na 18 kuponów. W przypadku posiadania wiekszej liczby
zainteresowanych, mozna wydrukowac karte składana na pół.
Koszt elegancko wydanej karty nie jest zbyt mały, lecz nie oszczedzaj na tym, gdyz za
mozliwosc stałej reklamy wiekszosc sklepów i punktów usługowych dobrze zapłaci.
Pozostaje tylko dystrybucja kart rabatowych do jak najwiekszej liczby potencjalnych
klientów.
9. Sprzedaz wysyłkowa bez towaru
Pragnac zajmowac sie handlem wysyłkowym i chcac uniknac sytuacji gdzie kupuje sie
czesto jako agent ''na magazyn'', wiazac swój własny kapitał. Czy tez bedac w sytuacji
odwrotnej, a wiec bedac producentem poszukujacym sprzedawców regionalnych.
Istnieje prosty sposób na rozwiazanie kwestii finansowania ''magazynu'', czy tez
zlikwidowania tego problemu. Rozwiazaniem jest zaopatrzenie sprzedawcy we wszystkie
niezbedne materiały reklamowe i próby towarów, oraz blankietu zamówieniowego, który
klient wypełnia w przypadku zainteresowania produktem.
Blankiet wysyłany jest natychmiast (np. faxem) przez sprzedawce do firmy macierzystej,
która z kolei niezwłocznie wysyła produkt za zaliczeniem pocztowym na adres kupujacego.
Pieniadze natomiast powinny byc wpłacane przez kupujacego na konto sprzedawcy. Wtedy
to sprzedawca (z zamorska dealer) wysyła np. raz w tygodniu firmie macierzystej ich
naleznosc za towar. Nalezy dodac, ze w tym przypadku sprzedawca zostaje
przedstawicielem regionalnym, otrzymujac wyłacznosc dystrybucyjna w danym regionie
geograficznym.
Ta kolejnosc rutyn jest sugerowana nie bez powodu, gdyz daje to sprzedawcy mozliwosc
kontroli przepływu pieniedzy, nie oddaje po prostu klienta jakiejs firmie, która nie wiadomo
czy go wypłaci. A z drugiej strony zapobiega to nieporozumieniom tego typu, ze
sprzedawca przekazuje adres klienta firmie macierzystej, a okazuje sie ze w efekcie
koncowym klient produktu nie kupił, a sprzedawca mysli, ze został oszukany, itd..
Powyzszy system nie pozostawia zadnych niedomówien.
10. Wydawanie biuletynów informacyjnych
Najczesciej widzimy je w niewielkiej formie, wydawane sa przez kluby, organizacje czy
wieksze zakłady przemysłowe lub administracje. Czesto sa rozdawane członkom, czy
zatrudnionym za darmo. A w klubach, czy organizacjach moga byc prenumerowane. Moga
zarówno byc doskonałymi narzedziami marketingu, pod warunkiem, ze sa wysoko
wyspecjalizowane, informujac na biezaco o aktualnosciach branzy.

7
Wyobraz sobie, ze zaczynasz wydawac biuletyn na temat inwestycji kapitałowych, a wiec
papiery wartosciowe wszelkiego rodzaju i spekulacje finansowe, moze to obejmowac tez
antyki i dzieła sztuki. Biuletyn taki jest niezwykle interesujacy dla bardzo szerokiej rzeszy
bogatych ludzi, lecz musi byc niezwykle profesjonalny. Zainteresowani tematyka, chetnie
zapłaca drogi roczny abonament aby biuletyn taki otrzymac. Jednoczesnie umozliwia to
zamieszczanie ogłoszen, typu sprzedam / kupie, jak i ogłoszen firm z branzy. Dział
anonsów jednak nie moze byc zbyt obszerny, gdyz mineło by sie to z celem.
Główna funkcja biuletynu musi byc jego profesjonalizm i informatywnosc. Pomysł taki moze
byc całkiem niezłym sposobem na bardzo zamozne zycie.
11. Usługi drobne
Ludzie sa coraz bardziej zajeci, wrecz zaganiani i zostaje im coraz mniej czasu na
rekreacje i zainteresowania, czy chocby czas wolny, który chcieliby spedzic z rodzina. Jesli
gdzies mieszkasz od dawna, gdzie ludzie cie znaja i lubia to z łatwoscia mozesz to
zamienic w pieniadze.
Napisz na maszynie, czy wydrukuj mała ulotke, oferujac okolicznym mieszkancom proste
usługi, a wiec pomoc w czynnosciach zycia codziennego. Tematów tych jest tak duzo:
Pomoc w robieniu zakupów − dostawy do domu •
Przewiezc, zawiezc •
Drobne naprawy •
Pilnowanie dzieci, odprowadzanie do przedszkoli itd.. •
Pomoc w sprzataniu •
Prace ogrodowe, uprzatania •
Posługi w rodzaju isc na poczte, do banku •
Opieka nad zwierzetami domowymi pod nieobecnosc domowników. •
Wyjsc z psem, kotem •
Podlac kwiaty, itd.. •
Jest tego tak wiele, ze jest z czego wybrac i ułozyc swój własny program usług. Moze to nie
wydawac sie biznesem, lecz to tylko pozory. To prawda, ze za usługi tego typu nie mozna
brac wysokiego wynagrodzenia, nalezy jednak pamietac o tym, ze wiele usług mozna
wykonywac grupowo, jak np. zakupy, pilnowanie zwierzat domowych, usługi typu, poczty
banki, urzedy, podwozenie dzieci itd..
Nie mówiac nawet wiele na temat przeróznych usług jakie mozna wykonywac dla całej
gamy firm z sasiedztwa. Przy odrobinie zaradnosci i pracowitosci moze to byc całkiem
niezły biznes, z pewnoscia znacznie lepszy niz jakakolwiek praca od 7 do 16.
12. Oferty prowizyjne
Oferty prowizyjne w wielu krajach sa jednym z popularniejszych i prostszych sposobów
zarabiania pieniedzy, jest to po prostu szukanie własnych alternatywnych kanałów

8
dystrybucyjnych w swoim kregu geograficznym na rzecz wiekszych przedsiebiorstw.
To co sprzedawca otrzymuje to zazwyczaj jednokartkowy oryginał drukarski ofert, jednego
czy kilku produktów. Wszystko co jako zainteresowany dystrybucja potrzebujesz zrobic, to
postawienie pieczatki, czy druku z Twoim adresem w przygotowana rubryke. Nastepnie
drukujesz czy kopiujesz taka oferte w odpowiednich ilosciach i dystrybuujesz ja
sukcesywnie do jak najszerszej rzeszy klientów w Twoim okregu geograficznym.
Zamówienia przychodza bezposrednio na twój adres, jak i zapłata za towar.
Dostawca wysyła produkty, otrzymujac od Ciebie pieniadze. Wszystko jak w punkcie 9.
Róznica jest jednak zasadnicza, gdyz stały dystrybutor ma pewien rewir, do którego ma
prawo wyłacznosci. W tym natomiast przypadku, nikt ekskluzywnego prawa dystrybucji nie
posiada i oferty prowizyjne sa czestokroc wysyłane do wszystkich klientów zamawiajacych
produkt, a wiec ten kto jest pierwszy, ten wygrywa.
System taki daje firmie pozadany rezultat tylko wtedy gdy sprzedawców takich sa setki, czy
tysiace. Pamietaj, ze system ten mozna modyfikowac, rozwijac i przystosowac go do
systemu dystrybucji Twoich produktów, raportów specjalnych, biuletynów informacyjnych,
usług drukarskich itd. na skale krajowa.
13. Produkcja kaset wideo ''JAK''
Temat ten jest studnia pomysłów bez dna. Kasety specjalnego uzytku, moga poruszac
pewne zagadnienia i okazje zyciowe, od ''Jak zorganizowac slub'', do setek porad
rzemieslniczych i zawodowych po czysto praktyczne. Uczac klientów jak wypełnic
formularze i blankiety urzedowe, zasad ksiegowosci, jak posługiwac sie komputerem, czy
róznymi programami. Słowem pisanym wszystkiego sie nie przekaze tak trafnie jak
obrazem, dlatego tez pokazanie jak rozwiazac praktyczne problemy dnia to rewelacyjny
pomysł.
Pomysł ten jednak nie jest najtanszym do zrealizowania. Dla ludzi lubiacych pracowac z
kamera i filmujacych czesto dla przyjemnosci, stworzenie na poczatek w warunkach
domowych małego studia umozliwiajacego nagrywanie, nie jest najgorszym pomysłem.
Znalezienie natomiast najwłasciwszej formy marketingu i rozwiazanie formy sprzedazy jest.
Mozliwosci jednak jest wiele, od sprzedazy wysyłkowej, organizowanie klubów, sprzedaz
hurtowa tylko dla wszystkich wypozyczalni kaset wideo w kraju, czy tez sklepów z
oprogramowaniem i sprzetem komputerowym, jesli np. tematem sa praktyczne porady
komputerowe.
W przypadku jesli tematem jest ogrodnictwo, mozna obstawiac wszystkie sklepy i punkty
prowadzace sprzedaz sprzetu ogrodniczego. Jak widzisz mozliwosci jest bez liku i tylko
Twój brak fantazji moze stworzyc ograniczenia istniejacym mozliwosciom.
Sam produkt i jego jakosc jest niezmiernie wazna, lecz w efekcie koncowym Ty sam
decydujesz, czy bedzie to fiasko, czy tez genialny sposób na zarobienie fortuny.

9
14. Produkcja biuletynów informacyjnych na CD
Jest to pomysł nowy, pomysł ery informatyki, dajacy jednak nieprawdopodobne mozliwosci
techniczne, w odróznieniu od tradycyjnych biuletynów na papierze. Technika komputerowa
daje rewelacyjne mozliwosci tworzenia materiałów graficznych w kolorze, ruchomych
sekwencji wideo, prezentacji trójwymiarowych itd.. Dodatkowym plusem jest to, ze jeden
dysk CD ma tak duza pojemnosc pamieci, ze wydawanie wszelkiego rodzaju biuletynów
specjalnych, informatorów z serii ''Jak zrobic'', ksiazek, katalogów np. sztuki itd.. itd.. to
istny sen.
Jesli jestes zaawansowanym uzytkownikiem komputera, czy profesjonalista pragnacym
przekazac innym jakas wizje czy pomysł, to era informatyki wpycha Ci w rece tak niezwykłe
mozliwosci i narzedzia do zrobienia fortuny, ze było by to wrecz niepowetowana strata
traktowac takie umiejetnosci i zainteresowania jako hobby. Moja rada, zostaw sobie jako
hobby sklejanie zamków z zapałek, czy ''nabijanie'' statków w butelki, a na tych
umiejetnosciach zarób kilka pierwszych milionów.
15. Usługi referencyjne
Istnieje wielka ilosc usług referencyjnych, które mozna prowadzic jako biznes sam w sobie,
czy tez w połaczeniu z innymi usługami. Mozna sie specjalizowac w usługach
hydraulicznych, samochodowych, drukarskich, czy wynajmu pokoi. Prawde mówiac to
kazda branza wysokiej konkurencyjnosci, dobrze zapłaci za tego typu usługi.
Jak na tym mozna zarobic − zapytasz? To proste, nie bierzesz zadnych opłat od klienta,
oferujac po prostu ekspertyze i przysługe. Posiadajac jednakze porozumienia z pewna
liczba firm z danej branzy, która musi Ci byc bliska, i które płaca pewna prowizje od
przysłanego klienta.
Wszystko jest niezwykle proste, rekomendowany jest jedynie komputer, który jest pomocny
w stworzeniu własnej bazy danych. Wybierz dana branze, która znasz i chcesz ''obstawic'',
odwiedzajac pewna ilosc firm aby zebrac jak najwiecej materiałów informacyjnych, na temat
ich usług, profilu, cen itd.
Czym wiecej bedziesz wiedział na ten temat tym lepiej. W czym sie specjalizuja, jak sa
długo w branzy, itd., pytajac jednoczesnie jaka prowizje sa chetni Tobie zapłacic za
referowanie nowych klientów, czy zleceniodawców pewnych usług.
Nastepnie sporzadzasz materiały reklamowe, dystrybuujac je sukcesywnie do setek, czy
tysiecy skrzynek pocztowych w danym regionie geograficznym, wieszajac ulotki na
tablicach ogłoszen, w blokach, pralniach, sklepach, czy przystankach autobusowych itd.
Oferuj darmowa ekspertyze i wycene usługi oraz wskazanie najbardziej optymalnych
rozwiazan i przedsiebiorstw, które dany problem najlepiej i najtaniej rozwiaza. Dla tysiecy
ludzi w koło jest to prostsze niz przeczesywac zółte strony, gdy sie cos niemiłego wydarzy,
rozmawiac i negocjowac z kupa cwaniaków, o których nic sie nie wie, a których ryzykuja

10
wpuscic za duze pieniadze do własnego domu.
I tu zaczyna sie Twoja cenna rola. Wpadasz, ogladasz, oceniasz, dowiadujesz sie detali i
rekomendujesz najtanszych, najlepszych i najbardziej godnych zaufania rzemieslników,
NIC ZA TO NIE BIORAC, czy to nie wspaniałe?
Funkcjonuje to doskonale, wszedzie tam gdzie wchodza w gre wszelkie usługi
rzemieslnicze, hydraulicy, stolarze, malarze, murarze, drukarze. Wskazanym jest aby do
zagadnienia sie profesjonalnie przygotowac, móc posłuzyc sie przykładami, dac referencje i
numery telefonów do ludzi, którym dana firma tego typu usługi juz wykonywała itd. Sa to
niezwykle przydatne i cenione, tym niemniej deficytowe usługi na których mozna doskonale
zarobic.
16. Mycie aut
Kto z nas lubi myc auto, woskowac, polerowac, prac tapicerke i obicia? Wiekszosc ludzi
robi to raz, czy dwa do roku i zazwyczaj tez niezbyt gruntownie. Najczesciej jedynie
spłukujac błoto z auta, aby było wiadomo w jakim jest kolorze. Myjnie samochodów tez w
zasadzie zmywaja jedynie bród z wierzchu.
Aby sie tym zajac potrzebne jest wieksze auto, chetnie bagazówka, która nalezy
wyposazyc w zbiornik na wode i kompresor, jak tez miejsce na szczotki, gabki, odkurzacze,
szampony, woski, pianki itd.. Nalezy sporzadzic oferte usług, z pełna lista cen od usługi, jak
:
Mycie standardowe •
Woskowanie / polerowanie •
Mycie załaman, framug •
Wycieraczek wykładzin •
Obic, tapicerki itd.. •
Sa to nietypowe usługi, których nikt nie lubi robic. Nalezy tylko wybrac metode i własciwa
grupe klientów docelowych. Nalezy zajac sie dystrybucja ulotek / ofert do firm w promieniu
wielu kilometrów, bogatych dzielnic willowych, itd.. czekajac potem na zlecenia
telefoniczne. Czy tez robiac codziennie rundke odwiedzajac parkingi firm samochodowych,
gdzie stoja przeciez tysiace samochodów, które powinny lsnic aby uzyskały odpowiednia
cene, lub objezdzac bogate dzielnice willowe oferujac swoje usługi na poczekaniu.
Oferujac dobry serwis i niedrogi mozna zarobic 2 do 4 normalnych pensji, jakie daje
przecietna praca zatrudnionego. Pamietaj, ze wiele usług mozna wykonywac na stałej
bazie, np. raz w miesiacu, oferujac pewnego rodzaju rabat dla stałych klientów, firm itd..
17. Jak zarobic pieniadze planujac przyjecia
Wiekszosc ludzi nawet nie zdaje sobie sprawy jak te usługi sa cenne i potrzebne. Pomysl
tylko ile uroczystosci rodzinnych, wesel, party, firmowych przyjec itd., jest organizowanych

11
wokół Ciebie. Dla ludzi zamoznych nie jest to czesto przyjemnoscia, lecz bardzo, bardzo
pracochłonnym obowiazkiem, organizowanie takich imprez.
Pomysl sam, zorganizowac jedzenie, napoje, czesto orkiestre, suknie, smokingi, limuzyny,
zastawy stołowe, stoły / krzesła, itd.. itd.. To moze przyprawic o ból głowy. I tu zjawia sie
organizator, mogacy dostarczyc wszystko, poczynajac od bielizny osobistej po fotografów.
Prezentujac pełne katalogi opcji i kosztów, włacznie z pełna obsługa kelnerów, kucharzy,
czy panienek do... '' rozmów towarzyskich'' oraz uprzatnieciem całego bajzlu na
zakonczenie imprezy.
Wyobraz sobie ile imprez i jubileuszów jest organizowanych wokół, a zrozumiesz jaka to
kopalnia złota dla zaradnego i profesjonalnego organizatora imprez. Pomimo pozorów nie
musi to byc zbyt kosztowne zajecie, gdyz mozna przynajmniej na poczatek korzystac z
usług innych firm oferujacych róznego rodzaju sługi. Nalezy miec z nimi porozumienia i
dokładnie znac ich ceny. Dopiero z czasem mozna inwestowac zarobione pieniadze we
własny sprzet i wyposazenie, sukcesywnie eliminujac tym sposobem koszty wynajmu usług
innych firm.
18. Tymczasowe agencje pracy
Coraz wyzsze koszty zatrudnienia pracownika stałego przyczyniaja sie do powstawania
nowego biznesu, podnajmu fachowej siły roboczej. Wiele przedsiebiorstw przechodzi przez
wewnetrzne okresy zwiekszonej produktywnosci, zwiazanej czesto z sezonem, ekstra
zamówieniami itd..
Potrzeba pracowników na kilkudniowe, czy nawet kilkumiesieczne zlecenia jest bardzo
duza i trend ten ciagle wzrasta. Usługi podnajmu pracowników funkcjonuja na zasadzie
prowizyjnej, gdzie pracodawca płaci agencji 10 do 15 proc. wiecej niz agencja płaci
pracownikowi. Najczesciej poszukiwani sa pracownicy wykwalifikowani z dobrym
doswiadczeniem zawodowym oraz specjalisci, którzy czesto sa zbyt drodzy aby ich
zatrudniac na stałe.
Pracownicy niewykwalifikowani i z niskimi kwalifikacjami to najwyzej 30 proc.
poszukiwanych pracowników. Istnieja dwa sposoby finansowania takiego przedsiewziecia.
Pierwszy to gdy agencja bezposrednio płaci, np. co tydzien wynajetym pracownikom. Tu
marginesy zysku sa wieksze, lecz potrzebny jest znacznie wiekszy kapitał poczatkowy aby
móc zapewnic wypłaty pracownikom przez kilka tygodni.
Drugi natomiast sposób jest tanszy i tu agencja funkcjonuje jedynie jako posrednik.
Pracodawca płaci uzgodniona naleznosc pracownikowi i osobno uzgodniona prowizje
agencji za znalezienie pracownika.
19. Jak uruchomic klub korespondencyjny
W całym kraju, na całym swiecie, jest pełno samotnych ludzi pragnacych w
konfidencjonalny sposób nawiazac kontakt z innymi znajdujacymi sie w podobnej sytuacji.

12
Nawiazac kontakt dla przyjazni, towarzystwa, małzenstwa, czy tez jedynie do
korespondowania. Tacy sa w kazdej miejscowosci, ulicy, czy czesto domu, wszedzie na
kazdym kroku.
Mozna pomóc tym ludziom w ich samotnosci, jednoczesnie niezle na tym zarabiajac.
Jedyny warunek jaki trzeba spełnic to musisz lubic ludzi, miec kontakty z nimi, rozumiec ich
problemy, i potrafic sie zaangazowac w ich zycie. Pierwszym krokiem, który musisz zrobic
to znalezienie jak najwiekszej liczby klubów korespondencyjnych, matrymonialnych itd..
Proszac ich o pełna oferte ich usług, zasad funkcjonowania, wysokosci opłat itd.., nastepnie
zostan członkiem kilku z nich aby miec dostep do pełnych materiałów informacyjnych,
gazetek które wydaja itd.. Celem tego jest dokładne przyjrzenie sie ich działalnosci, zasad
koncepcji ekonomicznej itd..
Im wiecej sie nauczysz na ten temat tym lepiej, gdyz pozwoli Ci to dokonac analizy,
porównac i spróbowac znalezc własny model, wprowadzic własne rozwiazania. Zwracajac
sie do nich pisz od reki, na papierze listowym. Wiekszosc z nich odpowiada natychmiast
weszac nowego klienta.
W chwili gdy opracujesz swój własny plan działania, strukture organizacyjna i plan opłat,
zacznij powoli zamieszczac małe anonsy aby móc sukcesywnie nadazyc z budowaniem
swoich baz danych. Niewatpliwie wspaniała pomoca w tym wszystkim jest dobry komputer,
gdyz materiałów do archiwum w tej branzy jest bardzo duzo, jak i nawał korespondencji od i
do klientów. Pierwsze anonsy, które zaczniesz zamieszczac to małe, tanie lub darmowe w
dziale ogłoszen prywatnych, typu : ''Młoda atrakcyjna Pani, rozwódka lat 28 pozna Panów
...'', ''Pani lat 45, dzieci dorosłe, pozna Pana..'' zmien płec piszac : ''Zamozny 50−cio letni
wdowiec, bezdzietny...pozna Pania ....'', ''Młody 35−cio letni biznesmen, troszke niesmiały,
pozna...'' itd.., itd..
Zmieniaj postacie i style zbierajac wszystkie odpowiedzi przez kilka miesiecy. Jednoczesnie
zbieraj adresy osób dajacych ogłoszenia (o ile sa dostepne), tak abys miał jak najwiecej
własnych materiałów.
W tej fazie zacznij zamieszczac ogłoszenia oferujac usługi matrymonialne itd.. a w
odpowiedzi na nadesłane listy mozesz automatycznie zaczac wysyłac zebrane materiały,
gdyz inaczej nie dajac natychmiast odpowiedzi, tracisz wiarygodnosc i klientów.
Jednoczesnie nalezy zaczac wydawac miesiecznik, czy kwartalnik, który musi byc wysyłany
bezpłatnie do wszystkich członków klubu itd..
Mozliwosci jakie taka działalnosc daje sa nieograniczone, czesc działalnosci mozna
przeniesc w Internet. Nawiazac kontakty z podobnymi organizacjami w innych krajach i na
innych kontynentach.
20. Jak zostac brokerem finansowym bez finansów
Zostanie brokerem finansowym to jedno z najbardziej dochodowych zajec, które pomimo
pozorów mozna prowadzic bez posiadania własnego kapitału. Działalnosc taka mozna

13
prowadzic jako hobby, na pół etatu, czy tez działac na regularnej bazie jako broker z
nieograniczonym potencjałem dochodów.
Do niedawna ''sekrety'' tej branzy były scisle strzezone przez bankierów, firmy
inwestycyjne, czy konsultantów finansowych. Nie jest to dziwne, gdyz zaden inny biznes nie
daje tak potencjalnie duzych dochodów jak brokerstwo, przy minimalnym kapitale
załozycielskim.
Na dodatek zostac ''doradca finansowym'' to powazny prestiz, a jedyne co jest potrzebne
na poczatek to komputer, wizytówki i firmowe koperty. Jest przynajmniej jedna ksiazka z
aktualnymi przepisami prawnymi regulujacymi aktualne zasady pisania porozumien, umów i
pozyczania pieniedzy.
Nastepnym krokiem jest sporzadzenie wszystkich niezbednych blankietów i porozumien
miedzy stronami, ustalajacymi warunki i oprocentowanie pobierane za pozyczanie
pieniedzy. Nie nalezy zapomniec o umowie brokerskiej mówiacej ile pobiera firma za swoje
usługi.
Nastepnym krokiem jest rozpoczecie anonsowania, zamieszczajac małe ogłoszenia
dwojakiego rodzaju : ''Biznesmeni potrzebuja kapitału inwestycyjnego! Zainwestuj na
dobrych warunkach.. itd..'', jak tez : ''Dostepny kapitał inwestycyjny, itd..''. Tym sposobem
mozna znalezc tysiace chetnych klientów, a praca polega na analizowaniu zapytan i
łaczeniu stron i spisywaniu umów, (a szczególnie tej o opłatach brokerskich).
Z reguły opłaty brokerskie sa progresywne i wynosza od 1 proc. do 5 proc. w zaleznosci od
wysokosci załatwianej sumy. Pomijajac pozyczki prywatne, to głównymi kredytodawcami
wiekszych sum pieniedzy sa banki, firmy inwestycyjne itd., lecz aby sie do nich zgłosic
nalezy przedstawic formularz okreslajacy stan finansowy zainteresowanego, rodzaj
inwestycji, zabezpieczen itd., a nastepnie mozna takie dokumenty przedstawic
odpowiednim instytucjom finansowym i przeprowadzic negocjacje.
Dlatego tez w tej branzy nalezy miec szerokie kontakty i układy oraz znajomosc struktury
finansowej i organizacyjnej. Zajecie to jest wrecz idealne dla kogos kto wiele lat zajmował
sie praca administracyjna, prawników, byłych pracowników bankowych, ekonomistów, a
wiec ludzi potrafiacych pracowac z innymi, ludzi znajacymi zasady administracji i
marketingu.
21. Wynajmowanie współlokatorów − podnajemców
Jest to rosnacy potencjał z duzymi mozliwosciami rozwoju. Wzrastajace koszty utrzymania
domów i mieszkan, powoduja, ze coraz wieksza liczba ludzi poszukuje dachu nad głowa,
lub odwrotnie współlokatora aby poprawic swoja sytuacje finansowa.
Prowadzenie usług tego typu to wielki potencjał, dajacy bardzo dobre mozliwosci zarobku.
Nalezy to jednak robic profesjonalnie i na szersza skale niz to robi wiekszosc firm
wynajmujacych mieszkania. Zakres tych usług moze obejmowac np. :

14
a. Szukanie mieszkan, domów na zlecenie klientów
b. Szukanie lokatorów na powyzsze
c. Szukanie współlokatorów na mieszkania / pokoje
d. Rekomendacja pokoi noclegowych, ze sniadaniem
ad. a. To stereotypowe usługi dajace niezłe dochody ale konkurencja jest dosyc duza.
ad. b/c. Szukanie pokoi, podnajemców, współlokatorów itd.., ma znacznie wiekszy
potencjał, gdyz konkurencja tu nie jest tak wielka.
ad. d. Pokoiki noclegowe z posiłkiem, czy bez to bardzo interesujaca ekonomicznie
alternatywa hotelu. Nie dosc jednak, ze to tania alternatywa, to przez wielu przejezdnych
preferowana ze wzgledu na to, ze nie lubia hoteli. Jest to zrozumiałe u ludzi, którzy maja
taki charakter pracy, ze przebywanie w hotelach im zbrzydło. Pokoik z np. kolacja i
sniadaniem w domowej atmosferze, to jest to czego poszukuja.
Na poczatek prosisz zleceniodawce usługi o wypełnienie formularza, specyfikujacego
rodzaj zlecenia, zyczenia specjalne, wymogi, dochody itd.. A wiec rózne blankiety dla
róznych zleceniodawców, pobierajac od nich drobna opłate rejestracyjna. Nastepnie
łaczysz strony, oferujac im istniejace propozycje do akceptacji.
W przypadku pomyslnego załatwienia sprawy pobierasz ustalona z góry opłate od usługi.
Metody poszukiwania klientów / zleceniodawców sa podobne jak w wielu juz wczesniej
omawianych przypadkach, a wiec wywieszki, ogłoszenia, ulotki itd..
22. Jak zarobic na reklamach samoprzylepnych
Ta metoda marketingu daje niezwykle dobry rezultat koncowy w odniesieniu do włozonego
kapitału. Znacznie lepszy niz ogłoszenia prasowe zamieszczane w dziennikach.
Jednoczesnie daje to doskonałe mozliwosci zarobku zaradnej osobie, która sie reklama
tego typu zajmuje.
Pomysł polega na odpłatnym wozeniu samoprzylepnych reklam na samochodach klientów.
W fazie poczatkowej odwiedzasz kilkanascie firm, restauracji, biur podrózy itd.., oferujac im
wykonanie reklamy samoprzylepnej. Oferta ta musi sie opierac na uprzednim porozumieniu
z drukarnia, która reklamy takie wydrukuje.
W telegraficznym uproszczeniu wyglada to nastepujaco: Oferujesz klientowi wykonanie
np.100 sztuk reklam samoprzylepnych, o wielkosci 45 x 80, za cene x i gwarantujesz
umieszczenie ich na 100 autach, które beda jezdziły po miescie przez okres 3 miesiecy, za
cene 100 złotych od sztuki. Nastepnie szukasz chetnych wsród znajomych przyjaciół, i
przechodniów. Oferujac im wozenie reklamy z napisem ''MAMMA − MIA !, Najlepsza
Neapolitanska Pizze Zjesz w Pizzerii Roma.'' dajac całe 50 złotych, za okres 3 miesiecy.
Wygodne sa porozumienia z taksówkarzami, firmami dostawczymi, czy tez zamieszczasz
małe anonsy szukajac chetnych. Zleceniobiorców wpisujesz w rejestr, tak na wszelki
wypadek, no i na przyszłosc. Nalezy to zrobic profesjonalnie, pokazujac mozliwym
zleceniodawca ładnie opracowany katalog z cała gama naklejek, w róznych, stylach

15
wielkosciach i kolorach.
W zwiazku z tym, ze jest to bardzo skuteczna reklama, nie powinno byc wiekszych
problemów ze znalezieniem zleceniodawców, i najwazniejsze nie wymaga to zadnego
kapitału.
23. Jak zarobic pieniadze kamera
Profesjonalne uzycie kamery jako zródła zarobku, to jeden z łatwiejszych sposobów
zarobienia pieniedzy na dobre zycie. Choc tak wielu ludzi posiada kamery, to jednak
niewielu wykorzystuje ten fakt zarobkowo, a tak niewiele jest potrzebne. Kamera wideo,
chetnie tez aparat fotograficzny i naturalnie chec i wyobraznia, prawda ze to niewiele?
Wszystko co potrzebujesz zrobic to byc aktywnym, odwiedzac wieksze butiki, domy
towarowe, itd. oferujac w niektóre dni ekstra niskie ceny za fotografowanie przede
wszystkim dzieci, lecz takze portretowanie. Jedyne co jest potrzebne to formularz, który
klienci wypełniaja swoim adresem, na który wysyłasz film, czy zdjecia. Wystarczy przejsc
sie po parku w niedziele aby za zgoda rodziców sfotografowac kilkadziesiat dzieciaków,
zakochanych, czy po prostu spacerowiczów.
Fotografowac mozna na ulicy i wieczorami w restauracjach, to temat bez konca, dla
zaradnej osoby, która lubi fotografowanie. Kamera natomiast daje wieksze mozliwosci w
czasie imprez, slubów, lecz takze kolacji w restauracjach, wydarzen sportowych,
inauguracji, czy zabaw zwierzat, czy dzieci w parkach.
Tak jak wszedzie kluczem do sukcesu jest marketing, zrób to po prostu tak aby cały swiat
wiedział o twoich usługach a nigdy nie zabraknie Ci zlecen. Temat ten mozna naturalnie
rozwijac o albumy, oprawianie w ramki etc.
24. Jak uruchomic klub barterowy
Barter to najstarsza forma płatnosci i juz nasi praprzodkowie schodzac z drzew z
pewnoscia płacili bananem za miejsce na ziemi. Na pierwsze wejrzenie nie wyglada to
nazbyt powaznie, prawda? Co.. handel wymienny? Jednakze płacenie gotówka w czasach
wysokiej opłacalnosci posiadania kapitału, to strata, szczególnie w przypadku gdy
pieniadze te musimy utopic w usługach, czy produktach nie dajacych bezposredniego
zysku.
Tym niemniej metoda ta przezywa renesans w ostatnim okresie. Linie lotnicze barteruja
samoloty za hotele, producenci surowców barteruja surowcami za srodki transportu itd.. W
handlu miedzynarodowym jest to dosyc czesto spotykane, i tu panstwa płaca np. ropa za
samoloty itd..
Popularnosc tej metody jest łatwa do zrozumienia, gdyz nie wymaga gotówki, pozwalajac
zapłacic czyms czego sie ma pod dostatkiem i czesto nie moze sprzedac. Na dodatek to
cos lezy czesto na magazynach, co kosztuje i na dodatek wiaze kapitał.

16
Działalnosc taka oferuje wrecz zawrotne mozliwosci i moze byc przeprowadzona na
zasadzie brokerskiej, lecz bardziej praktyczna metoda jest utworzenie Klubu Barterowego.
Klub taki łaczy ludzi, czy przedsiebiorstwa pragnace cos kupic, czy sprzedac za swoje
usługi, czy produkty. Dobrym poczatkiem jest zamieszczenie kilku anonsów w prasie aby
znalezc na poczatek przynajmniej kilkudziesieciu zainteresowanych: ''Nowy Klub
Barterowy'' Zamien swoja ekspertyze czy czas, za towary, czy usługi których potrzebujesz.
Czy masz nadwyzki magazynowe, czy produkcyjne? Posiadamy sprzedawców, kupców i
kompetencje. Zadzwon a otrzymasz pełne informacje. Bartering Serwis Sp.z.o.o, itd..
Jeszcze lepsza metoda jest wysłanie kilkuset ofert do wszystkich interesujacych firm
usługowych, hurtowni, producentów itd.., wyjasniajac koncepcje, motywujac korzysci, a
jestem pewny, ze da to pozadany rezultat. Klub barterowy działa jak bank danych. Kazdy
członek płaci składke wpisowa i pewna niewielka opłate roczna. Nastepnie daje liste usług,
czy produktów, które by chetnie wymienił za inne produkty, czy usługi. Moze to wygladac
nastepujaco:
Wykonam usługi drukarskie za powierzchnie magazynowa. •
Wykonam usługi dentystyczne za pomalowanie domu •
Wykonam usługi transportowe za czesci zamienne i opony do tirów •
Kombinacji takich moze byc tysiace, dlatego tez taki bank danych nalezy porzadnie
skomputeryzowac, aby pewne słowa / hasła kluczowe były automatycznie wyszukiwane,
gdyz powstaja sytuacje gdzie nie ma bezposredniego zwiazku, lecz przy odrobinie
improwizacji mozna pewne transakcje przeprowadzic. Bo np. dzieci rzeznika potrzebuja
dentysty a on zapłaci chetnie miesem. Natomiast malarz chetnie wykona prace za duzego
cielaka itd..
Jest to prosty przykład schematu działania, choc w rzeczywistosci transakcje tego typu sa
niezbyt czeste. Zwróc uwage, ze transakcje barteringowe sa niezwykle korzystne dla
wszystkich zainteresowanych.
Popatrz na inny prosty przykład: ''Przedsiebiorstwo transportowe posiadajace przestoje,
sprzedajac usługi transportowe zyskuje nowe zlecenia, za materiały reklamowe z drukarni,
których bardzo potrzebuja, a na które nie maja zbyt wiele pieniedzy. Natomiast drukarnia,
która i tak ma przestoje, zyskuje cenny transport.''
Uproszczenia takie sa niezwykle korzystne ekonomicznie i dobrze opracowana oferta,
podparta nalezytymi argumentami, moze Ci dac klientów bez liku. Dochody natomiast jak
juz zreszta wspomniałem, składaja sie z wpisowego, niewielkiej rocznej opłaty
członkowskiej, oraz prowizji od przeprowadzonych transakcji. Prowizje te tez sa
progresywne i wahaja sie od 1 do 5 proc. wartosci przeprowadzonej transakcji.
Podstawa opłacalnosci takiego przedsiewziecia jest posiadanie minimum 100 klientów.
Doskonałym narzedziem rekrutacji nowych klientów jest wyprawianie party dla członków
np. raz na kwartał, umozliwiajac wprowadzenie jednej czy dwóch osób postronnych, (tu nie
zrzeszonych biznesmenów). Im bardziej z klasa i elegancko jest wszystko zorganizowane,

17
im ekskluzywniejsze sa materiały reklamowe i cała oprawa przedsiebiorstwa tym lepiej.
25. Gazetka z centrum handlowego
Jednym z łatwiejszych pomysłów jest wydanie gazetki z centrum handlowego, dzielnicy
handlowej itd., to istna kopalnia złota. Powstajace wielkie centra handlowe, składajace sie
czesto z olbrzymich kompleksów, w których sie znajduje dziesiatki butików z róznych
branzy. Zasypuja okolicznych mieszkanców tonami reklam, które kosztuja fortune, gdyz jest
to drukowane osobno.
Rozwiazaniem tego problemu, a wiec zmniejszenie tych kosztów o przynajmniej połowe,
jest koordynacja. Zacznij od znalezienia mapy okregu, który Cie interesuje, powieksz ja do
wielkosci A3 i zakresl tuszem okrag o promieniu 3 km. od centrum handlowego, jesli jest to
teren gesto zaludniony. W przypadku np. przedmiesci, powinien to byc okrag o promienie
do 10 km.
Okrag taki czysto statystycznie obejmuje główna liczbe danego centrum handlowego,
czesto do 90 proc. Opracuj plan biznesu, oblicz w miare mozliwosci liczbe mieszkanców
wyznaczonego okregu itd.. Przemysl forme graficzna zamierzonej gazetki i przedyskutuj
koszty druku w zaleznosci od nakładu.
W chwili gdy bedziesz znał wszystkie fakty i mógł zaprezentowac cyfry i detale, jak i pełna
oferte, zacznij powoli negocjowac z włascicielami, czy szefami wszystkich butików i domów
towarowych w danym kompleksie, czy okregu. Oferujac anonsy od 1 strony do 3−4 stron,
dla wiekszych sklepów i regularna np. co 2 tygodniowa dystrybucje do wszystkich
adresatów danego okregu.
Załoze sie, ze wiekszosc z nich załapie sie, jesli nie natychmiast to w przeciagu kilku
tygodni, gdyz taka oferta pozwoli im zaoszczedzic przynajmniej 50 proc. kosztów
anonsowania tradycyjnym sposobem. A wiec drogie anonsy w prasie miejscowej nie
docierajace w 90 proc. do ich klientów docelowych, oraz tym nie mniej droga indywidualna
reklama dystrybuowana do okolicznych mieszkanców.
Dodatkowym plusem jest to, ze ten typ reklamy zainteresuje nawet małe butiki i firmy
usługowe, które w innym przypadku nie zamieszczaja anonsów ani nie roznosza reklamy,
ze wzgledu na koszty. Podkreslam jeszcze raz, zanim jednak zaczniesz werbowac
chetnych, to nie załuj czasu na bardzo profesjonalne i dokładne przygotowanie oferty.
Musisz na bazie analiz cen innych form reklamy móc zaoferowac cos czego nikt nie bedzie
w stanie odrzucic Tylko w ten sposób mozesz otrzymac zlecenia, materiały do anonsów i
pieniadze, jesli bedziesz bardzo dobrze tematycznie przygotowany i potrafisz przekonac
innych o swoim profesjonalizmie i o genialnosci samego pomysłu.
26. Jak prowadzic usługi sekretarskie z domu
Jest to praca, która tradycyjnie zazwyczaj wykonuja kobiety i czesto jest to smieszne gdyz
sa w biurach najczesciej ''niewidzialne''. Choc w rzeczy samej po latach pracy posiadaja

18
czestokroc wyzsze kwalifikacje niz ludzie, którzy tymi biurami kieruja.
Dlatego tez doswiadczenie, umiejetnosc pisania na maszynie, obsługi kilku programów
komputerowych i czesto znajomosc jezyków obcych, jak tez umiejetnosc sporzadzania
ofert, umów, znajomosc rutyn administracyjnych i kontakty osobiste, to olbrzymi kapitał.
Patrzac na te ''niewidzialne'' kobiety, zaradne i kreatywne z olbrzymia siecia kontaktów
osobistych, zastanawiam sie czesto kto naprawde niektóre firmy prowadzi.
Pomimo to gdy staja sie niepotrzebne to brak jest im siły przebicia i wiary w siebie aby sie
uniezaleznic, aby uwierzyły we własna przydatnosc. Rozwiazanie jest proste i podyktowane
jest tez kosztami zatrudnienia pracownika stałego. Wiele przedsiebiorstw, osób prywatnych,
mniejszych firm, sklepów, czy zakładów usługowych, potrzebuje dorywczej, czy okresowej
pomocy sekretarskiej, czy administracyjnej.
Wydrukuj kilkaset ofert, polecajac swoje usługi w zaleznosci od umiejetnosci i
doswiadczenia i dostarcz je, czy wyslij do kilkuset firm w promieniu kilku kilometrów od
miejsca zamieszkania. Mozesz tez regularnie zamieszczac małe anonsy w prasie oferujac
swoje niezalezne usługi, czy tez rozwieszac ulotki na wszelkich mozliwych tablicach
ogłoszen, a przekonasz sie, ze zapotrzebowanie na tego typu usługi jest olbrzymie.
Jedyne czego potrzebujesz to kacik w domu z maszyna do pisania, czy komputerem i
troszke energii i pomysłowosci aby sie z łatwoscia utrzymac, zarabiajac znacznie wiecej niz
moze kiedykolwiek dac praca zatrudnionego.
27. Sprzedaz objazdowa − usługi
Ludzie maja coraz mniej czasu, zycie jest pełne stresów i dlatego tez wiekszosc ludzi −
szczególnie tych zamozniejszych doceni wszelkie usługi objazdowe. Praktycznie rzecz
biorac, to rodzaj produktów moze byc dosyc dowolny, jednakze metoda jest ta sama.
Uzyjemy dystrybucji warzyw i owoców jako przykładu, choc moga to byc napoje i piwo,
swieze ryby, wedliny, lody, artykuły spozywcze, czy tez tekstylia. Lista ta moze byc długa,
powrócmy jednak do warzyw. Zawrzyj porozumienia z kilkoma gospodarzami, robiac
rundke po bazarach, czy tez objezdzajac kilka wsi. Zapewniajac sobie stałe dojscie do
swiezych wysokiej jakosci produktów rolnych.
Nastepnie na podstawie otrzymanych cen zakupu, sporzadz oferte produktów z
oferowanymi cenami. Powinno to w rezultacie koncowym byc nawet tansze niz ceny
oferowane na bazarach, czy tez mniej wiecej na tym samym poziomie, dajac Ci i tak od 30
do 50 proc. marginesu zysku. Zawsze tez mozesz oferowac np. jeden produkt w formie
promocji, oferujac go po cenie zakupu, aby wywabic klientów z domów. Badz pomysłowy.
Napisz i odbij na kopiarce, na poczatek kilkaset ofert / ulotek z podaniem kilku
przykładowych cen i rozrzuc to sukcesywnie po kilku podmiejskich dzielnicach willowych i
osadach. Musi to byc jednak dokładnie zawczasu przemyslane, gdyz musisz wytyczyc stała
trase jaka zdazysz objechac danego dnia. Najczesciej sa to popołudnia od np. 15 do 21,

19
piec dni w tygodniu, a w sobote od 9−tej do np.18−tej. Ulotki te, musza wyszczególniac w
jakich dniach i w jakich godzinach, bedziesz przejezdzał danymi ulicami i gdzie bedziesz
parkował od.. do.., itd..
Pomysl tylko kto lubi dzwigac ziemniaki, czy cebule, pełnymi torbami ze sklepów (gdzie jest
drozej), czy tez bazarów (czynnych z rana). Przywozac praktycznie pod drzwi kilka, czy
kilkanascie podstawowych produktów trafiasz w sedno potrzeb klientów. Zacznij
planowanie na mała skale, przeanalizuj metody koszty i rezultaty, wprowadzajac poprawki i
sukcesywnie ekspandujac. Usługi takie, jesli je wykonasz tanio i punktualnie, słowem dasz
dobry serwis, oferuja niezwykły potencjał rozwoju, bo kto powiedział, ze z czasem masz sie
zadowolic tylko 20−oma objazdowymi samochodami?
28. Kładzenie wykładziny
Jesli jestes ''złota raczka'', człowiekiem który potrafi i lubi majsterkowac to mozesz to z
łatwoscia wykorzystac zarobkowo. Wystarczy zawrzec z kilkoma sklepami sprzedajacymi
wykładziny podłogowe, dwustronna umowe gwarantujaca Tobie: ze w przypadku
zainteresowania, ze strony ich klientów rekomenduja Twoje usługi transportowe oraz
kładzenie wykładzin, dajac ulotke z adresem itd..
Ty z kolei zobowiazujesz sie anonsujac i dystrybuujac ulotki w poszukiwaniu zlecen,
rekomendowac ich sklep, ceny i produkty swoim klientom. Metoda ta wystarczy abys w
niedługim czasie miał pod dostatkiem zlecen . Kładzenie wykładzin to nie zawód, tylko
jedna z czynnosci i bedac człowiekiem manualnie zdolnym, mozesz w niedługim czasie
zarabiac spore pieniadze.
29. Mycie i naprawianie okien
To swoista specjalnosc dajaca doskonałe dochody. Klientami usług sa sklepy, biura,
przedsiebiorstwa, lecz takze zamozne dzielnice willowe. Posiadajac pewne umiejetnosci
marketingu z łatwoscia mozna znalezc zlecen na 2 czy 3 tysiace miesiecznie. Nalezy tylko
zaczac regularnie dystrybuowac ulotki do setek firm itd., oferujac swoje usługi, rozklejac
ogłoszenia na tablicach ogłoszen.
Badz oryginalny i do mycia okien dołacz uszczelnianie, proste naprawy, czy tez w miare
potrzeby malowanie, a zrobi Cie to oryginalnym i innym od konkurencji.
30. Mycie wykładzin i dywanów
Nowoczesne biura firm, czy administracji, wyscielone sa wykładzinami od sciany do sciany i
wymagaja regularnego mycia. Podobnie zreszta jak restauracje, sklepy, czy nawet
mieszkania prywatne. Dochodzi do tego mycie wykładzin, boazerii, scian itd.. Pomysł ten
jest równie interesujacy jak powyzej omawiane i przy odrobinie zaradnosci i pracowitosci,
moze byc to nieprawdopodobnie opłacalnym przedsiewzieciem. Wymagane jest jednak
kilka maszyn do mycia, polerki, froterki itd.., sa to jednak stosunkowo wymierne koszty.

20
31. Usługi ogrodnicze
To praca na wolnym powietrzu, pozwalajaca na dowolne planowanie swoich rutyn i
roboczogodzin, wszystko zalezy od Ciebie. Obejmuje strzyzenie trawników, grabienie lisci,
plantowanie, podcinanie roslin, krzewów i drzew, nawozenie ziemi, spryskiwanie itd. Brzmi
to niezbyt skomplikowanie i prawie kazdy to robił, czy nadal robi. Jednakze wykonywanie
tych czynnosci zawodowo to inna sprawa i wymaga pewnych nakładów aby w tak duzej
mierze jak to tylko jest mozliwe wyeliminowac prace manualna, gdyz ta robi to zajecie
pracochłonnym i czesto nieopłacalnym. Jak wiesz, praca fizyczna daje odciski a nie
pieniadze.
Mozna jednak wszystko co potrzebne kupowac sukcesywnie, zaczynajac od dobrej
profesjonalnej kosiarki, narzedzi ogrodniczych i elektrycznych nozyc do przycinania
zywopłotów. Zanim jednak chwycisz za ''piłe motorowa'', radziłbym Ci isc do miejscowej
biblioteki i znalezc kilka ksiazek na ten temat, gdyz rózne rosliny i kwiaty wymagaja róznych
zabiegów i troskliwosci. Czym wiecej sie nauczysz na temat ogrodnictwa tym lepiej, gdyz
twoje umiejetnosci fachowe widac, a to daje klientów i wiecej zlecen.
Pracy wszedzie w koło jest ogrom, od hoteli, parków, czy cmentarzy, po ogrody w
zamoznych dzielnicach willowych. Robienie tego jednak na prawdziwie profesjonalna skale
wymaga specjalistycznego sprzetu, jak mini koparki, spychacze, glebogryzarki, mini
traktory, odkurzacze do lisci, itd... Przemysl zakres działalnosci i przygotuj sie tematycznie,
oraz przeanalizuj strategie marketingu, jak dotrzec do swojego klienta docelowego.
32. Sprzedaz drewna opałowego
Tysiace ludzi w koło ogrzewa swoje domy, czy mieszkania drewnem, czy tez pali dla
przyjemnosci w kominkach. Objedz wsie lezace nawet w bliskosci wiekszych miast, a z
łatwoscia znajdziesz chetnych, którzy przygotuja Ci drewno w róznych formach:
pociete w kawałkach o długosci 2 metrów w wiazkach. •
pociete i wiazane w paczki •
pociete i porabane, wiazane w paczki. •
Rynek na drewno opałowe był zawsze dobry, lecz teraz gdy liczba kominków wzrasta,
zaczyna to byc naprawde dobrym biznesem.
33. Flisarka
Alternatywa powyzszego pomysłu z drewnem opałowym, czy tez jego rozwinieciem jest
maszyna do rozdrabniania odpadów i gałezi. Musi to byc maszyna o wiekszej mocy,
chetnie zamontowana na samochodzie aby biznes był objazdowy. Maszyny te rozdrabniaja
gałezie i odpady na drzazgi.
Odpady najczesciej nic nie kosztuja, a sa tacy ludzie, którzy sa w stanie zapłacic za
pozbycie sie ich. Tak przerobione odpady, staja sie cennym produktem uzywanym w

21
ogrodnictwie do uzyzniania ziemi, lecz jest to tez cenny materiał opałowy, jako znacznie
tansza alternatywa drewna opałowego. To istna kopalnia złota, biorac pod uwage ten fakt,
ze surowiec w wiekszosci przypadków nic nie kosztuje.
34. Sprzedaz objazdowa
Pomysł ten jest tak genialny, jak prosty i postaram sie go rozwinac w detalach gdyz musi to
byc profesjonalnie przeprowadzone. Wieksze miasta oferuja wszystko, czego tylko klient
zapragnie. Lecz co z prowincjami, czy tysiacami wsi? Jak wyglada sytuacja gdy klient chce
zrobic porzadne zakupy na cały dzien?
Odwróc ta sytuacje, zrób tak aby cały swiat mozliwosci przyjechał do nich, a o korzysciach
wynikajacych z takiego serwisu nawet nie trzeba mówic. Bez wzgledu jednak na to jaki
profil produktów wybierzesz to metoda jest ta sama i musisz do takiego przedsiewziecia
byc dobrze przygotowany.
Załózmy ze wybierasz waski asortyment ubran roboczych, ochronnych i obuwia, jako
standardowe wyposazenie butiku na kółkach. Jednoczesnie wchodzisz w kontakt z kilkoma
wiekszymi sklepami, czy hurtowniami sprzedajacymi obuwie i ubranka dzieciece, dla
młodziezy, lecz takze i dorosłych. Warto jest tez miec ekskluzywne kolekcje garniturów,
sukni slubnych wieczorowych, itd. tym bardziej, ze to nic nie kosztuje.
Nastepnie uzgadniasz ceny jakie beda Ci w stanie zaoferowac jako stałemu odbiorcy i
prosisz tylko o pełne katalogi asortymentu. Jesli posiadaja takie to sprawa jest
uproszczona, w innym przypadku musisz wykonac serie zdjec szerokiej gamy produktów i
stworzyc na ich podstawie katalogi z wpisanymi Twoimi cenami itd.
Aranzacja taka umozliwia kupno towarów po cenach hurtowych, co powoduje, ze cena
koncowa nie musi byc wyzsza niz ceny sklepowe, dajac doskonały margines zysku.
Alternatywa jest obwozenie prób towaru, jest to idealne, lecz wymaga posiadanie
wiekszego samochodu. Przy okazji sprzedazy swojego asortymentu ubran roboczych i
ochronnych, prezentujesz katalogi (a moze i próby), innych praktycznych, czy tez
ekskluzywnych produktów.
Rozdzielajac zainteresowanym formularze zamówieniowe do wypełnienia, w które wpisuja
oprócz swoich danych, numer katalogowy produktu, kolor, rozmiar i cene katalogowa.
Zapewniajac dostawe np. w przeciagu jednego tygodnia. Nie jest błedem pobierac
symboliczna zaliczke na poczet zamówienia, gdyz to wiaze klienta. Lecz musi to byc
naprawde symboliczna opłata, nie wyzsza niz 5 proc. wartosci zamówionego towaru.
Przy odrobinie dobrej organizacji, taki sklep objazdowy jest w stanie w przeciagu kilku
godzin sprzedac i zebrac zamówien na taka ilosc produktów jak przecietnej wielkosci sklep
sprzedaje w ciagu dnia transakcyjnego. Warunkiem powodzenia jest zachowanie niskich
cen, sumiennosc i uprzejmosc, jak tez umiejetnosc wykorzystania ''chwytów'' marketingu
aby motywowac klientów. Moze to byc system bonusów i znizek za przyprowadzenie
nowego klienta, czy tez za kupno na sume powyzej.

22
Jak wspomniałem moga to byc narzedzia do podrecznych warsztatów, sprzet i narzedzia
ogrodnicze, czy tez sprzet i nawet ciezkie maszyny rolnicze (w katalogach). Alternatywa sa
meble, sprzet kuchenny, wyposazenie wnetrz, sprzet gospodarstwa domowego. Jak
widzisz mozliwosci jest wiele, lecz sie trzeba do tematu gruntownie przygotowac. Nie jezdz
nigdy od domu do domu, to zbyt pracochłonne. Zrób wpierw runde po tych wioskach, które
myslisz odwiedzic i rozklej ulotki informujac, ze myslisz ich odwiedzac co np. 2 miesiace
oferujac okreslone towary i w okreslony dniu i porze dnia, bedziesz parkował na krzyzówce
koło szkoły, czy tez obok remizy strazackiej.
Badz madry miej zawsze darmowe cukierki, zabawki i balony dla dzieciaków, które je
kochaja a kosztuje to grosze. Nastepnym razem juz na twój przyjazd bedzie czekało tłum
dzieciaków i dorosłych. Pomysł ten daje wrecz nieprawdopodobne mozliwosci ekspansji,
pomysl tylko ile dziesiatek tysiecy wsi na taki serwis czeka.
35. Mini biura
Głównym powodem tego, ze ludzie pragna prowadzic interesy z domu jest ekonomia, gdyz
wynajecie lokalu i wyposazenie go we wszystko co niezbedne to moze byc znaczny
wydatek. Jednakze aranzacja taka ma swoje mankamenty, bo jak to wyglada gdy nazwa
firmy brzmi ''Instytut Badan Marketingu'' a adres jest: Ul. Jakastam 34, 9 pietro... co ? Firma
o takiej nazwie w bloku? Lub gdy telefon odbiera zona i krzyczy '' Dzióbek choc no tu
dzwonia z jakiegos tam Instytutu Badan''. Albo gdy odbierasz ''telefon zycia'', wrzeszczy
tesciowa, oby jej Pan Bóg głos odebrał!
Dlatego tez wynajecie mini biura, to znaczy boksu 2 x 3 metry, to doskonałe rozwiazanie
dla wielu małych firm, nowo uruchomionych, czy prowadzonych na pół etatu. Mini Biura sa
wyposazone w meble, tu biurko, regał i dwa krzesła, lampka, dywanik, maszyna do pisania,
czy nawet komputer. Dostep do wspólnej kopiarki, drukarki, sali ''konferencyjnej'', kuchenki,
ubikacji, oraz co najwazniejsze, wiekszosc z nich zatrudnia sekretarki−recepcjonistki.
Jedna na kilka, czy nawet kilkanascie firm.
Jest to bardzo wygodne z wielu powodów, lecz przede wszystkim jest to wazne aby ktos
odpowiadał na telefony, informujac np. ze Pan dyrektor jest w chwili obecnej na konferencji
prasowej, czy cos podobnego na zyczenie podnajemcy, a nie tylko automatyczna
sekretarka, bełkoczaca na okragło aby cos powiedziec po sygnale. Opłata za takie biuro nie
powinna byc wysoka.
Zamieszczenie ogłoszen w prasie, oferujacych mini biura do wynajecia w kompleksach
biurowych posiadajacych ''dobry adres'', powinno byc prawdziwym sukcesem.
36. Mapy z reklam
Mapy słuza pewnemu celowi − wskazuja kierunek osobom nie znajacym otoczenia, a wiec
powinny byc doskonałym narzedziem orientacji. Biorac pod uwage ich funkcje, łatwo
zrozumiec ze moga odgrywac wazna role w marketingu. Jednakze mapa całego miasta nie
spełnia wiekszej funkcji, bo to co jest istotne dla tysiecy turystów to zazwyczaj centrum

23
miast ze wszystkimi zabytkami, centrami handlowymi, restauracjami, hotelami, muzeami,
itd. a wiec centralne czesci miast gdzie sie skupia 90 proc. tego co jest interesujace.
Mapka taka odgrywa niezwykle wazna role w marketingu, bo dla kogos kto nie ma zadnych
preferencji w nowym miejscu, zamieszczony na marginesie, czy jej odwrocie anons to
własnie to czego szukał. Sporzadz na podstawie istniejacych map, własna powiekszona
wersje samego centrum miasta, z doskonale zaznaczonymi zabytkami, muzeami, hotelami
restauracjami, kinami, teatrami, itd..
Nastepnie odwiedz wieksze hotele, restauracje, domy towarowe, ciekawe butiki, nocne
kluby itd.., oferujac im zamieszczenie odpowiedniej wielkosci anonsów na obrzezu i tyle
mapy. Mapki takie powinny byc dostepne za darmo, lub za symboliczna cene w kioskach,
na dworcach, lotniskach, hotelach, biurach podrózy, itd..
37. Listy adresów
Dla wszystkich zajmujacych sie sprzedaza za zaliczeniem pocztowym, a szczególnie dla
tych stawiajacych na marketing docelowy (Direct Marketing), listy adresowe do
interesujacych grup docelowych to prawdziwa gratka. Jest to zajecie dla cierpliwych,
skrupulatnych i lubiacych prace za biurkiem, lecz nie tylko gdyz tutaj tez trzeba miec nature
detektywa. Praca polega na sporzadzaniu list adresów, klientów docelowych dla firm
wysyłkowych. Aby jednak miały wartosc to nie moga to byc po prostu wziete z ksiazek
telefonicznych adresy, jak leci, tylko posegregowane w pewne grupy zainteresowan, grupy
zawodowe, klasy zarobkowe, itd.. Dlatego tez nalezy miec samozaparcie aby siedziec w
bibliotekach, archiwach, itd., przeszukujac rejestry biznesmenów, włascicieli drogich
nieruchomosci, rejestrów lekarzy, architektów, prawników itd.. itd... Klasyfikowac tysiace
adresów wpisujac je w dobry program komputerowy, sortujacy je na zyczenie według
zawodów, zarobków, zainteresowan, region kraju w jakim mieszkaja, etc.. Jest to bardzo
pracochłonne i niezwykle zaawansowane zajecie na wiele lat. Zajecie, które osobie
skrupulatnej moze przyniesc fortune.
Posiadanie własnych baz danych, jest warte majatek, pod warunkiem, ze to nie oszustwo.
Chcac jednak zbudowac wiarygodna firme, tak aby miec stałych klientów i byc
rekomendowanym innym, nalezy zaoferowac wiarygodne i solidnie opracowane materiały.
Choc jest to olbrzymie przedsiewziecie, aby z detektywistyczna skrupulatnoscia dotrzec do
zródeł informacji i sukcesywnie sortowac społeczenstwo na grupy i rodzaje, to jest to warte
wysiłków. Zanim jednak zaczniesz robic cokolwiek, sprawdz jakie sa przepisy prawne,
zezwalajace na prowadzenie baz danych tego typu, gdyz w wiekszosci krajów jest to
regulowane przepisami i wymaga zezwolen.
Na zyczenie zainteresowanego klienta pragnacego kupic np. 10 000 adresów do
samotnych zamoznych kobiet, w wieku od 25 do 45 lat. Robisz wydruk adresów na małych
samoprzylepnych etykietkach, sprzedajac je za 25 do 50 groszy sztuke, w zaleznosci od
zamówionej ilosci, jak i rodzaju grupy docelowej.
38. Rejestrowanie inwentaryzacji

24
Jak swietnie zarobic na inwentaryzowaniu? Jest to moim zdaniem jeden z łatwiejszych
biznesów, nie wymagajacy wiekszych nakładów finansowych. Lecz jak w wiekszosci
omówionych przypadków, wymaga to jednak gruntownego przygotowania sie i
przeanalizowania strategii działania.
Potrzebna jest kamera wideo, aparat fotograficzny, reczna grawerka wibracyjna i duze
ilosci pustych tasm wideo i filmów. Pomysł polega na wykonywaniu filmów wideo we
wnetrzach mieszkan i przedsiebiorstw, tak sytuacyjnych, jak i przyblizonych ujec
przedmiotów wartosciowych. Dokumentacje filmowe oraz serie skatalogowanych zdjec
potrzebn
▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬
     Forumeria.pl - Najlepsze forum w Polsce
▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Odpowiedz

[-]
Szybka odpowiedź

Disable AutoMedia embedding for this link.   MP3 Playlist

Weryfikacja przeciw botom
Zaznacz pole wyboru znajdujące się poniżej. Ten proces pozwala chronić forum przed botami spamującymi.

Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości